המחשבות שלנו הן לא עובדות- זיהוי מחשבות מזיקות
זיהוי מחשבות מזיקות
הכרת המחשבות
כדי ללמד את המטופל הצעיר לזהות מחשבות מזיקות ולאמץ מחשבות מועילות, חשוב לפתח גישה שתהיה מותאמת לגילו וליכולת ההבנה שלו. הכרת המחשבות היא השלב הראשון בתהליך:
- הסבר פשוט: ניתן להסביר שמחשבות הן דברים שאנחנו אומרים לעצמנו בראש. לפעמים אנחנו מודעים להן ולפעמים לא. חשוב להדגיש שאין מחשבות "נכונות" או "שגויות", אלא מחשבות שעוזרות לנו להרגיש טוב ולעשות דברים טובים, ומחשבות שגורמות לנו להרגיש רע או לעשות דברים שפחות מועילים לנו.
כלי אפשרי: להשתמש במטאפורה פשוטה שמתאימה לגיל המטופל, כמו לדמות את המחשבות לעננים בשמיים – חלקם בהירים ונעימים, וחלקם כהים ומביאים סערות.
זיהוי מחשבות מזיקות
השלב הבא הוא ללמד את המטופל לזהות מחשבות שמזיקות לו. מחשבות מזיקות הן אלו שגורמות לו להרגיש רע, חרד, או עצוב, ופוגעות ביכולת שלו לפעול בצורה חיובית.
כלי אפשרי: לעבוד עם המטופל על זיהוי מחשבות כאלו באמצעות יומן מחשבות. לבקש ממנו לכתוב מחשבות שעולות אצלו ברגעים שבהם הוא מרגיש רע, ולהתבונן יחדיו במחשבות הללו.
הבנה של השפעת המחשבות
חשוב שהמטופל יבין כיצד המחשבות שלו משפיעות על הרגשות וההתנהגות שלו. כל מחשבה יוצרת תחושה, ותחושה זו מובילה לפעולה. לדוגמה, אם הוא חושב "אני לא אצליח במבחן", הוא עשוי להרגיש חרד ולא ללמוד כמו שצריך.
כלי אפשרי: להשתמש באיור פשוט של מעגל – מחשבה מובילה לרגש, רגש מוביל להתנהגות, והתנהגות מחזקת את המחשבה. לעבוד עם המטופל על דוגמאות ממקרים שהוא מכיר.
המרה למחשבות מועילות
לאחר זיהוי המחשבות המזיקות, חשוב ללמד את המטופל איך להמיר אותן למחשבות מועילות. מחשבות מועילות הן מחשבות שמניעות את המטופל לפעול בצורה חיובית ולהרגיש טוב יותר, כמו "אני יכול לנסות ולהשתפר" או "גם אם קשה לי, אני לומד ומשתפר".
כלי אפשרי: לעבוד עם המטופל על המרה של מחשבה מזיקה אחת בכל פעם למחשבה מועילה יותר. להשתמש בדוגמאות מהיומיום של המטופל ולתרגל איתו את ההמרה. אפשר להתחיל ממשפטים קטנים ולבנות יחד "מחברת מחשבות טובות" שבה המטופל ירשום את המחשבות המועילות שהוא מצליח לאמץ.
תרגול והטמעה
כמו כל מיומנות חדשה, תרגול קבוע חיוני להצלחה. לעודד את המטופל לתרגל את ההמרות האלו ביומיום ולהשתמש במחברת המחשבות בכל פעם שהוא מזהה מחשבה מזיקה.
כלי אפשרי: יצירת "מחשבות תזכורת" – להדפיס משפטים מועילים ולהדביק אותם במקומות שונים בסביבה של המטופל (כמו על המראה, במגירה או במחברת הלימודים). בנוסף, אפשר להשתמש בכרטיסיות עם המחשבות המועילות ולעבור עליהן מדי יום.
התמודדות עם כישלונות והמשך תהליך הלמידה
חשוב ללמד את המטופל שזיהוי והמרה של מחשבות אינם תהליך מושלם. יהיו פעמים שבהן המחשבות המזיקות ימשיכו להופיע, וזה טבעי. התמודדות עם כישלונות והבנה שזה חלק מהתהליך תעזור לו להישאר מחויב ולשפר את המיומנות הזו לאורך זמן.
כלי אפשרי: שיחה פתוחה על חוויות של כישלון והצעת דרכים כיצד להתמודד איתן, כולל תרגולים של נשימה עמוקה או דמיון מודרך כדי להרגיע את הגוף והמחשבות.
סיכום
לימוד מטופלים צעירים לזהות מחשבות מזיקות ולאמץ מחשבות מועילות הוא תהליך שמצריך סבלנות, יצירתיות והתאמה לגיל וליכולות של המטופל. באמצעות הכרת המחשבות, זיהוי שלהן, המרתן ותרגול מתמשך, המטופל יוכל לפתח כלים חיוניים להתמודדות עם אתגרים רגשיים ולשיפור הרווחה האישית.